سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل دفتر اندیشه است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :62
کل بازدید :42656
تعداد کل یاداشته ها : 27
103/2/25
3:26 ص

همانطور که می دانید، حدود 95% دروس رشته ی انسانی، حفظ کردنی هستند و افرادی که این رشته را برای تحصیل انتخاب می کنند، حتما باید این ویژگی، یعنی برخورداری از حافظه ای عالی و هم چنین قدرت بیان بالا ، را داشته باشند.

اما چرا می گوییم قدرت بیان بالا؟

همه ی ما دانش آموزان می دانیم که برای حفظ کردن یک مطلب، نیاز به خواندن مکرر داریم. اما باید این نکته را نیز در نظر داشته باشیم که حفظ کردن مطالب ( کلمه به کلمه) فقط در برخی موارد کاربرد دارد. مثلا یک مطلب 3 صفحه ای از کتاب جامعه شناسی- رشته ی انسانی را، نمی توان، کلمه به کلمه خواند و حفظ کرد. بلکه باید این مطلب را بخوانیم و آن را در ذهن خود تجزیه و تحلیل کنیم و هر آنچه را که از این 3 صفحه، فهمیده ایم و برداشت کرده ایم، به صورت خلاصه، بیان نماییم.

پس می توان گفت، افرادی که رشته ی انسانی را انتخاب می نمایند، باید توانایی تجزیه و تحلیل مطالب و آن گاه خلاصه بیان کردن مطالب را در حضور دیگران داشته باشند.

 

نظام آموزشی کشور ما، به گونه ای است که....

 

 

دانش آموزان، تا سال اول دبیرستان، دروس اختصاصی ندارند و انتخاب رشته نمی کنند. اما هدفم از نوشتن این مطلب چه بود؟

هدفم این بود که می خواستم بگویم، دانش آموزان تا سال اول دبیرستان، مخلوطی از انواع درس ها را که مختص برخی رشته هاست، با یکدیگر می خوانند.

تاریخ، جغرافیا، فیزیک، ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، زیست، شیمی و...

در واقع، این تقسیم بندی مقطع تحصیلی، به دانش آموزان کمک می کند تا علایق و استعداد هایشان را کشف نمایند و بر اساس علایق واستعدادی که دارند، رشته ی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

ممکن است شما نیز، برخی از این اتفاق ها را در کلاس، مدرسه و در بین همکلاسی ها یتان، دیده

باشید:

مثلا، یکی از دانش آموزان که در درس فیزیک، نمرات بسیار خوبی کسب می کند و سقف نمراتش از 19 پایین تر نرفته، اما همین دانش آموز، در درس مطالعات اجتماعی، بسیار دانش آموز ضعیفی است و سقف نمراتش، از 15 یالاتر نمی رود و برعکس.

و یا دانش آموزی، در کلاس ریاضی، بسیار سرحال و فعال است، اما همین دانش آموز، در زنگ ادبیات، غیر فعال و بی حوصله و منزوی است. و برعکس.

 

پرسشی که در این جا مطرح می شود، این است: واقعا چرا اتفاق هایی از این قبیل را در اطرافمان مشاهده می کنیم؟

 آیا می توان گفت، بین دانش آموزی که به درس ریاضی علاقه ی شدیدی دارد و دانش آموزی که به درس ادبیات، علاقه ی زیادی دارد، فرقی هست؟

خیر، بین این دو دانش آموز فرقی نیست، زیرا هر دو انسان هستند. در واقع پروردگار بی همتا، همه ی ما انسان ها را به گونه ای، نزدیک به هم و مشابه هم خلق کرده، اندام داخلی و خارجی، همه مان یکی است. همه راه می رویم، همه می بینیم، می شنویم و... پس فرقی بین هیچ یک از انسان ها وجود ندارد. اما تنها عاملی که می تواند انسان ها را از یکدیگر تفکیک نماید، تفاوت در اندیشه ها، علایق و استعداد هاست.

این نکته را که قبول دارید؟

اگر قبول دارید، پس چرا اینگونه حق رشته ی انسانی را پایمال می کنید و می گویید: افراد کم استعداد و کم هوش و... این رشته را انتخاب می نمایند؟ و حرف هایی می زنید که نباید بزنید؟

مگر ما معدل بالا در رشته ی انسانی نداریم؟